HTML

Fapuska megmondja

Határozott megmondások általános témakörben, de főként: reklám, média, irodalom, történelem, valamint egy kis fizika, közlekedés és távközlés, hely- és helyzetváltoztatási kérdések és hasonlók.

Friss topikok

Linkblog

barta andrás bandika reklám tévé tv média irodalom közlekedés távközlés

2010.04.13. 17:37 fapuska

Szar-e a magyar reklám?

Share

Na, persze, a magyar reklám nem létezik, de úgy általánosságban persze: szar.

Pláne ahhoz képest szar, amilyen – nemzetközi kitekintésből tudjuk – lehetne, de érzésszinten annyit 100%-os biztonsággal elmondhatok, hogy ha az ember bekapcsolja a tévét Prágában, Bécsben, Varsóban vagy Düsseldorf-alsón, ugyanaz a szellemi környezetszennyezés zúdul rá feltűnően strukturálatlan formában. Ugyanazok a gyógyszergyári és mosószeres reklámok, ugyanaz a harsány és artikulálatlan ordítás. Mindez annak ellenére van így, hogy a németek, az osztrákok vagy akár a lengyelek jóval előkelőbb helyezéseket érnek el a reklámversenyeken – ám ez kevésbé befolyásolja a mindennapokban ott is lépten-nyomon elharapódzó monoton igénytelenséget.

Ezt nem védelekezésből mondom, hiszen Ady Endre mellett az első sorban verem a mellem, ha nemzetkritikáról, nemzetjobbításról eshet szó. Ám ha már ebbe a szélesebb kontextusba helyezzük a reklámot, akkor, akár szar a vízben, további körülmények merülnek fel, amelyekről megint csak nem állítanám, hogy mentőek – egyszerűen csak ez a társadalmi tény.

Mert ne feledjük, hogy a reklám popkulturális termék. Rendben, felőlem mondhatjuk azt is, hogy popkulturális alkotás, de ez a hangsúlybeli különbség nem változtat azon a tényen, hogy része mindannak, amit az emberek napi szinten szórakozásként fogyasztanak.

A Barátok közt és az azt körülölelő merchandising több mint egy évtizede a magyar kereskedelmi televíziózás egyes számú bástyája avagy zászlóshajója. Reményt ad és reményt vesz el.

A tévénézésen kívül, ugye, idetartoznak a közönségfilmek, a pop(uláris) zene, ebbe a kontextusba tartozik, hogy a járkókelők mibe öltözködnek és mibe nem és így tovább.

Namármost: a popkultúra e jelenleg létező, magyarországi kontextusának a mai magyar reklám helyzete tökéletesen megfelel. Semmiben nem jobb, semmiben nem rosszabb. Hiszen mit szeret a magyar? A Barátok köztöt például (amelynek magam is szerencsés forgatókönyvírójának mondhattam magam) nagyon.

Vagy például a 18 éven alattiak körében nagyon népszerű az SP. Javaslom, hogy a következő videót kb. 1:30-tól nézzétek, mert csak akkor kezd megtörténni a... hogy is mondjam csak: a zene.

 

Nem kárhoztatok egyébiránt senkit, magam is Modern Talking- és C. C. Catch(!)-fan voltam ötödikben – vannak dolgok, amelyekről az ember egyszerűen nem tehet.

Vagy hasonlítsuk össze a bulvárújságírás hazai és nyugati pozícióit! Míg pl. az angol paparazzók a vádak szerint magát Dianát is a halálba kergették, hogy még további szaftos részletekkel szolgáljanak a nem túl nagy érdeműnek, addig hazánkban a bulvár annyiban merül ki, hogy a Blikk az RTL Klub megrendelésére közzéteszi a show-t kiegészítő és verifikáló álhírt, miszerint "Koporsót találtak Győzike pincéjében".

De néha az is elég, ha végignézünk az embereken: ki milyen ruhát visel az utcán, egy meetingen, a televíziók műsorában, hogyan öltöznek az ügyfeleink, milyen ruhát hordanak az egyenruhások és így tovább. Talán még emlékszünk rá, hogyan öltöztették Orbán Viktort a 2006-os kampányban, abszolút pozitív választói feedbackben bízva:

 

A szórakoztató magyar film műfajáról már nem beszélnék, beszél az maga helyett:

Vagy olvassuk csak el dr. Csernus Imre könyveit (én, bocs, de nem tudtam). Vagy nézzük meg a választási kampány nyilvánvalóan nem reklámügynökségek készítette vizuális anyagait. Vagy, vagy, vagy.

Megkérdőjelezi-e a valaki, hogy a magyar reklám pontosan olyan állapotokat mutat, mint az azt körülölelő kulturális kontextusunk?

Ez egy ilyen ország. És a síránkozás is a nemzeti kultúránk része. De határozottan a miénk. Szerintem élvezzük!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fapuska.blog.hu/api/trackback/id/tr411918232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elinor 2010.04.14. 14:42:45

Most akkor _ez_ ilyen ország vagy ilyen a többi is? :D Mi különböztet meg bennünket teszemazt a szlovákoktól? A nyelv. Más nem nagyon.

fapuska 2010.04.14. 17:57:22

De, még megkülönböztet a nemzeti depresszió és az intézményesült történelem is.
süti beállítások módosítása