HTML

Fapuska megmondja

Határozott megmondások általános témakörben, de főként: reklám, média, irodalom, történelem, valamint egy kis fizika, közlekedés és távközlés, hely- és helyzetváltoztatási kérdések és hasonlók.

Friss topikok

Linkblog

barta andrás bandika reklám tévé tv média irodalom közlekedés távközlés

2010.04.20. 18:01 fapuska

Hogyan változtassuk meg a közízlést?

Share

A múltkori posztra a Facebookon ez a megjegyzés érkezett: "A kérdés az, hogy lehet ezen változtatni? Vagy tényleg csak erre van igény?"

Tényleg: mit is lehetne csinálni, hogy az emberekben megszülessen a szükséglet az ún. igényes popkultúrára? Hogyan lehetne elérni, hogy "a nagyközönség" megértse: egész Szibériák választják el a Sex and the City vad, ironikus világát a Barátok közt piaci verklijétől?

Nos, úgy gondolom, hogy az emberek abból válogatnak, ami a rendelkezésükre áll, vagyis ha reklámról van szó, a nekik egy az egyben közvetített reklámokból, ha tévéről beszélünk, akkor a hozzáférhető csatornákból – ez egyelőre ilyen egyszerű, hiába van Internet. Azért tartom fontosnak megjegyezni ezt a tautológiát, mert a popkultúrával professzionálisan foglalkozó személyek – vagys reklámosok, tévések, zenészek és ezek tanulmányozói – hajlamosak elfelejteni, hogy a társadalom túlnyomó többsége semmiféle erőfeszítést sem hajlandó tenni a kultúrtartalmak tudatos keresésére.

Vagyis "az átlagember" nem torrentezik, nem oszt meg filmeket és zenéket, nem keresgél az Interneten vicces nemzetközi reklámokat, és nem rohan a könyvesboltba a legújabban megjelent Philip K. Dick-fordításért. Ellenben bekapcsolja a tévét, a rádiót és a számítógépet, kinyitja az újságot vagy a könyvet, és amit ott készen talál, azt élvezi és adaptálja.

Ha Magyarországról beszélünk, akkor az alapvetően a csatornakínálatból következő korlátozó tényezők közé felsorakozik még a nyelvtudás hiánya is. Most képzeljük magunkat a popkultúrát fogyasztani akaró átlagember helyébe, hogy ilyen körülmények között milyen szórakozási/fogyasztási lehetőségei maradtak.

Bekapcsolhatja a tévécsatornákat (de a külföldieket nem!) – ezek közül gyakorlatilag csak a külön előfizetésért kapható extra csomagokban van olyan csatorna, amely viszonylag érvényes és értékes, valamint reklámdömpingmentes. (Fontos, hogy reklámmentes legyen, mert különben nem tud elmenekülni a jelenlegi "rossz, magyar" popkulturális ízlés elől.) Ezek az olyan jellegű tematikus csatornák, mint a National Geographic Wild, vagy az olyan mozicsatornák, mint az HBO.

Vagy bekapcsolhatja a rádiót, ahol ingyen tud fogni viszonylag értéket közvetítő csatornákat, amelyek azonban sosem tudják tartani az eredeti színvonalat, ahogyan az MR2 Petőfi vagy a Café Rádió sorsa is mutatja.

Az Internet elvileg jó alkalom volna eredetibb, érdekesebb popkultúra-fogyasztásra, ám az átlagember, ugye, nem fog csak úgy böngészgetni az Interneten, helyette megnézi az Index címoldalát, elolvassa az autókritikát meg, hogy ki mutatta meg a punciját, és kész. 

Ebből következőleg a popkulturális tartalmak létrehozóinak, ha változtatni akarnak a közízlésen, azokkal kell tárgyalniuk, akik a kultúrközvetítő csatornák egyes elemeit felügyelik.

Ha például egy reklámügynökségen dolgozol, akkor főként az ügyfeleidet kell meggyőznöd. Ha egy kereskedelmi tévében, akkor a főnökeid lesznek az ügyfeleid. És így tovább, mindig a csatorna releváns elemének az ellenőrzőit kell meggyőznöd. Az elképzelés, ugye, azon alapul, hogy ha elég sok csatornaurat tudunk meggyőzni, akkor a választék egyszerűen megváltozik, és a közízlés ehhez a választékhoz fog idomulni.

Ha már próbáltál egy eredeti, de rizikós (mondjuk, nagyon nem píszí, durva, gúnyos  humorral operáló) műsorötlettel előállni, mondjuk, egy kereskedelmi csatona vezetőjének, akkor tudja, hogy ilyenkor gyakorlatilag a lehetetlennel próbálkozol. "Ez nem egy kultúraközvetítő intézmény, hanem egy gazdasági vállalkozás." Na, ja.

A tévedés ugyanis ott történik, hogy úgy képzeljük: a magasabb társadalmi státusuk következtében ezek a csatornaurak másfajta, kifinomultabb ízléssel fordulnak a popkulturális termékek/alkotások felé. Amilyen rohadt ironikus ennek a világnak a berendezkedése, pont itt kell beesnie egy súlyos szempontnak a levesünkbe: úgy látszik, a tömegízlés tekintetében egyenlőség és demokrácia van. Vicces, de sokszor mindegy, hogy egy vadiúj A6-ossal, több millió forintba öltözve érkezel haza, vagy a sokat késő 86-os busszal a beázó cipődben. Benyomod a tévét, és ugyanazt a szart nézed.

Gondold át: Miben járnak ezek a csatornafelügyelők? Milyen dezodortól, parfümtől szaglanak? Milyenre vágatják a hajuk?

Mégis: ha változást akarsz, őket kell meggyőznöd, és nem elég, ha te egyedül vagy meggyőző, hanem, ahogy a költő mondja: egy nagy-nagy tüzet kéni rakni.

Nem azt mondom, hogy mindez lehetetlen vállalkozás. Csak majdnem. Inkább azt mondanám: fölösleges és hiábavaló erőfeszítés. Akinek nem tetszik, hogy ebben a tényleges vacak ízlésű, alacsony és torz elvárási horizontoknak megfelelni kívánó popkulturális közegben kell dolgoznia reklám- vagy médiamunkásként, az vessen számot inkább popkulturális elkötelezettségével, anyagi vágyaival meg ilyenek.

Hiszen nem kötelező ám, gyerekek, ebben a szakmában dolgozni. Lehet önmegvalósítani. Írni, saját filmet csinálni, zenélni. Mert a reklám, a tévésorozat vagy a slágerlista mindig is a popkultúra részét fogják képzeni. A művészet azonban az elit kultúrájának a része.

A – régies kifejezéssel élve – alkalmazott művészet emberei azonban gyakran a nagyon apró sikerekből is kénytelenek erőt meríteni.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fapuska.blog.hu/api/trackback/id/tr381937644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NG_Artinvent 2010.05.11. 18:01:25

Alapvetően osztom minden szavad Bandikám, egy megjegyzésem volna csupán. Való igaz, hogy a popkultúrát azok a bizonyos ellenőrök hivatottak megváltoztatni, formálni. De van azért itt az a tényező is, hogy ezek a felelős döntéshozók pontosan ugyanazt az elvet követik, mint a nép egyszerű gyermeke, nevezetesen a könnyebb ellenállás felé mozdulnak. Minek itten lázadni? minek kísérletezni? minek a forradalom, ha azt is eszik, amit most főzünk, méghozzá nagy kanállal.? Na és akkor itt jön az, hogy aki az illetékes székben ül, vajon mennyire hivatott valóban közízlést formálni, és mennyire inkább hivatott saját kis karrierjét építeni, szinten tartani. Mert hát ugyebár mindannyian tudjuk, hogy a komfortzónán kívül nem csupán nem kényelmes, de veszélyes is az élet. Aki repülni akar, az zuhanhat is. Nem véletlen, hogy a mai marketing döntéshozók többsége képtelen elrugaszkodni a megszokott, sablonos konzervatívabb megoldásoktól... hiába próbálja az ügynökség eladni neki a tutit. Szóval ez az egész mechanizmus azért nagyban szól a hivatástudatról is, meg a saját magunkkal, szakmánkkal szembeni igényességről. Na és persze a megalkuvásról, és a fizetésünkről, jólétünkről.
süti beállítások módosítása