HTML

Fapuska megmondja

Határozott megmondások általános témakörben, de főként: reklám, média, irodalom, történelem, valamint egy kis fizika, közlekedés és távközlés, hely- és helyzetváltoztatási kérdések és hasonlók.

Friss topikok

Linkblog

barta andrás bandika reklám tévé tv média irodalom közlekedés távközlés

2010.05.31. 12:15 fapuska

A network-ügynökségek a végek hálójában vergődnek?

Share

Ha az ember Kelet-Európában él, akkor pontosan tudja, hogy network-ügynökségen dolgozni jó. A network, mint tudjuk, számos ügyfelet biztosít, miközben a hálózatban felhalmozódott tudás és tapasztalat lehetővé teszi a ügynökség és az egyes ember szakmai fejlődését. Az óriási szervezet ráadásul lehetővé teszi az erőforrások racionális megszervezését, amellyel egy csomó energia és idő megtakarítható.

Aki dolgozott már ká-európai network-ügynökségen, az pontosan tudja, hogy a fenti bekezdés úgy hülyeség, ahogy van. Vajon miért?

A rákfene alapja a globalizált vállalatvezetői attitűd, kombinálva a ká-európai helyzetünkkel, amelyet túlzás nélkül hasonlítanék az ország három részre szakadásakor létrejövő végvári rendszerhez. Nem a dolog hősiessége okán, hanem inkább elhanyagoltsága és kétségbeesett értelmetlensége miatt.

Kezdjük azzal, hogy a network-ügynökség elnevezés csak egy eufemisztikus kifejezés a multinacionális vállalatra - ez egy olyan tény, amelyet a reklámban dolgozók hajlamosak elfelejteni. Aki az Ogilvynél, a Leo Burnettnél vagy a BBDO-nál dolgozik, annak a sorsa csak annyiban különbözik a dunaújvárosi Hankook gumigyárban dolgozó betanított munkásétól, hogy kvalifikáltabb munkát végez kissé jobb körülmények között, határozottan jobb fizetésért. Abban azonban nem, hogy a vállalatcsoport vezetői úgy látják Magyarországot, ahogyan annó Bécsben tekintettek, mondjuk, Kőszegre vagy Egerre a 16. század közepén: távoli, kilátástalan, de főként kicsi és szegény gyarmat vagyunk, nulla piaccal és vásárlóerővel és ennek megfelelő reputációval.

Ha egy reklámos vezető menedzsernek ká-európában kell vezetnie egy ügynökséget, azt a feladatot minden bizonnyal büntiből kapta a topvezető kispajtás, nem pedig nyalóka helyett. Nem véletlenül vezetik a legtöbb network-ügynökséget magyarok - kevés nyugati reklámpolgár vágyik ide, hiszen hozzánk képest még indiai vagy brazil célállomásról indulva is nagyobbat lehet vakítani (és végre valami civilizáltabb helyre továbblépni). Mi, magyarok még ká-ojrópon belül is hátrányos helyzetben vagyunk, nagyon rossz a reklámversenyes reputációnk, ráadásul Romániához vagy Lengyelországhoz képest eltörpülünk, és a gazdaságunk is évek óta hanyatlik.

Mint tudjuk, a multinacionális vállalati karrier alapja a helyes vállalati politizálás. Ez nagyon egyszerű elven nyugszik: az a lényeg, hogy a feletesseid mit látnak belőled. Mivel a végeken vagyunk, a feletesseket folyton meg kell nyugtatni, hogy rendben van, ellenőrzésünk alatt tartjuk a törököt, vagyis a büdzsét. Hogy ezt hogy érjük el, az teljesen mindegy a főnökeinknek, akik kurvára leszarnak minket: ha nincs hír, nekik az már jó hír lesz.

Számos magyar network-ügynökség ezért nincs rákényszerítve a növekedésre, mivel különféle pénzügyi trükközésekkel, egy-pár szerencsés véletlennel akár egy évtizedig is kihúzhatják a vezetők a vállalat élén. Csak jöjjenek azok a számok!

Elterjedt például, hogy az ügynökség szinte csak és kizárólag a network-ügyfelekből él - ami, persze, most, a válság közepén, amikor támadnak a nagy centralizációk és a még nagyobb büdzsévágások, egyre lehetetlenebb. Ám ekkor jön a másik csodafegyver: a kompetenciaszint csökkentése. Mivel a network-ügyfeleket a network garantálja, vagyis szinte lehetetlen elveszíteni őket, ezért olyan munkásokat (kreatívokat, accountokat) dolgoztatnak rajtuk, akiknek se tehetségük, se tapasztalatuk - viszont sokkolóan kevés fizetéssel is megelégszenek.

Ilyenkor az se gond, ha a network-ügyfél hisztizik, hisz mindenki tudja, hogy ezen nem múlik semmi - csak azért, mert egy távoli, k-eui országban hisztizik a marketingigazgató, nem fogja a globálügynökség elveszíteni a beverly hills-i golfpályán komoly tárgyaláson megszerzett nemzetközi ügyfelét.

Ez a logika aztán dominóelvszerűen végigrombolja az ügynökségeket: aki karrierben gondolkodik, az felveszi a "fölfelé mutasd a legjobb arcodat, lefelé meg le van szarva" attitűdöt, aki meg nem ebben gondolkodik, az vagy nem lép előre, vagy lelép. Mindettől ugyan, ezek az ügynökség befagynak, vagyis a növekedés lehetőségét is elveszítik, ám ügyes pénzügyesekkel a tetőt igenis akár sok-sok évig meg lehet tartani a düledező falú ügynökség fölött.

Ami a networkök további, esetleges előnyeit illeti (mint nemzetközi karrierlehetőség, tudás- és tapasztalatszerzés stb.), azokról szintén tudjuk, hogy nem léteznek, mivel a multinacionális vállalati logika csak a termeléshez minimálisan szükséges körülményeket szokta biztosítani, többet semmiképp. A network-ügynökségeken ma már a legritkább esetben van továbbképzés. Nincs lehetőség betekinteni más országok vagy kultúrák rekláméletébe. Elismert reklámszakemberek még szökőnapokon sem tartanak előadásokat. Ehelyett azonban bevett gyakorlat, hogy a nagyobb, nyugati ügynökségközpont kannibalizálja a kicsi keletieket: piszkos versenyben veszi el a megbízásaikat, miközben ingyen használja a szolgáltatásaikat, de a saját szolgáltatásaiért komoly pénzeket számláz nekik.

Egyáltalán: aki egy network-ügynökségen dolgozik a legritkább esetben érzi, hogy egy globális hálózathoz tartozik - amit érez, az leginkább a hasonló sorban tengődő network-ügyfél elkeseredett inkompetenciája.

Ez a rablógazdálkodási helyzet az önmagán túlnövő szervezet következménye. Hiszen ki ismeri a WPP, az Omnicom vagy akár az Havas Group tulajdonosait? Mikor fogják a floridai birtokukon unatkozó amerikai nyugdíjalapok beszámoltatni, mondjuk, a Publicis vezérigazgatóságát a legújabb magyarországi fejleményekről?

Tudjuk, hogy sok, akár globális ügyfél már felfigyelt a network-ügynökségek rossz hatásfokú működésére, ez a híres Nyugaton is tendencia, ám e butaság minket, magyarokat, mint látjuk, duplán sújt. Azok az - akár globális, akár helyi - ügyfelek, ahol a marketingkommunikáció nem központi, uniformizált szempontok alapján zajlik, hanem magának a marketingvezetőnek is a karrierjét érdemben érintő kreatív munkafolyamat része, már kapcsoltak, és valamilyen módon racionalizálták a működésüket, vagyis olcsóbb, helyi tulajdonú, független ügynökségekkel végeztetik el a munkát.

Ami, ha szebb és jobb nem is feltétlenül lesz, feltétlenül olcsóbb, és semmivel sem kevésbé hatékony, mivel azok az ügynökségek, akiknek a tulajdonosai személyesen is jelen vannak, maguk is közvetlenül érdekeltek az effektív működésben és a hozzá tartozó növekedésben. Ez a direkt kapcsolat ugyanis a záloga szerintem a valóban racionális, valóban növekedésközpontú fejlődésnek.

Persze, amíg világmárkák vannak, addig aligha lehet a network-ügynökségek haláláról beszélni, még a végeken sem, hiszen a Coca-Cola menedzsmentjének egyszerűbb egyetlen cég vezetőivel egyezkednie, mint 203 különböző nemzet független ügynökségeivel. Feljövőben van azonban egy másik network-koncepció, amelyre példa lehet az Isobar-hálózat, amelynek Magyarországon a Kirowski a tagja. Náluk a network inkább szakmai szervezetet vagy - ha úgy tetszik - szövetséget, szövetkezetet jelent, amely úgy tud szakmai támogatást és keretet nyújtani a munkához, hogy közben a Kirowski tulajdonosai itt, helyben ülve tudnak figyelni saját érdekeikre.

 

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fapuska.blog.hu/api/trackback/id/tr812044481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miles · http://miles.hu 2010.05.31. 17:57:03

a Coca-Cola speciel pont rossz példa, elég megnézni, hogy itthon hány független ügynökséggel intézik a netes megjelenéseiket

fapuska 2010.05.31. 18:20:50

Természetesen a folyamat egyszerre szét- és összetartó. Pár évvel ezelőtt például az egyes brandjeik még különféle ATL-ügynökségeknél voltak (a Fanta az Ogilvynél, a Coca-Cola a McCann-nél stb.), aztán ezt konszolidálták és összevonták.

A nem-ATL-es megjelenésekre a helyi marketingesek gyakran szabad kezet kapnak, mert ezekre (még?) nem kötöttek kizárólagossági szerződéseket, és ha kreatívkodni akarnak (márpedig a "kijelölt" ügynökséggel gyakran elégedetlenek), akkor odaadják egy kis, magyar tulajdonú ügynökségnek. Így dolgozik pl. az Artinvent is a Kraftnak. Ezek amőgy gyakran érdekes munkák, de a volumenük meg sem közelti a "nagy" munkákét.

Mindennek azonban előfeltétele egy valóban tenni akaró marketingvezető - erre a kérdésre majd vissza is fogok térni egy következő posztomban.

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2010.06.03. 11:26:48

@fapuska: Tévedsz. Nem vonták össze a brandeket. A Coca-Caola a Leo-nál van, a Fanta meg a McCann-nél (meg talán a Coke Zero is)

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2010.06.03. 11:33:23

Abban pedig van racionalítás, hogy egy hálozatos ügynökségnél legyen egy központi koordináció, és a központi ügyfél vele tartsa csak a kapcsolatot.
Miért?
Gondolom nem kell mesélni, hogy egy-egy "szabad" kezet kapott marketinges mennyire porba tudj alázni a rá bízott brandet. A központnak meg azt mutat, amit akar.

Ezt nem tesz jót az egyes ügynökségek kreativítási terének, de legalább csökkenti a felesleges vitaköröket, hogy arculatilag helyes-e vagy sem.
A nagyobb kreativítási területet pedig tanultabb és képzettebb marketingesek kezáben vérzik el. Félnek, fogalmuk sincsen lehet, amit meg kapnak a proaktív ügynökségtől, azt meg nem értik, nem tudják elképzelni.

Hogyan lehetene ezen változtatni? Kvalifikált marketingesek kerüljenek marketinges pozícióba (ne értékesítő, beszerző, pénzügyes stb.) és/vagy színvonalas továbképzéssel.
süti beállítások módosítása