HTML

Fapuska megmondja

Határozott megmondások általános témakörben, de főként: reklám, média, irodalom, történelem, valamint egy kis fizika, közlekedés és távközlés, hely- és helyzetváltoztatási kérdések és hasonlók.

Friss topikok

Linkblog

barta andrás bandika reklám tévé tv média irodalom közlekedés távközlés

2010.04.07. 16:53 fapuska

Rossz magyar reklámtendenciák – 2. rész

Share

Amikor David Ogilvy megírta híres könyvét, az egyben egy paradigmaváltás bejelentése is volt: vége a termékek korának – mert itt vannak a brandek. Az a hagyományos reklámfelfogás, amelynek a keretei között egészen a közelmúltig – alapvetően: az internet megjelenéséig – dolgoztunk, abból indult ki, hogy a fogyasztóknak egy márkát akarunk eladni, amelynek van valamiféle személyisége, attribútumai stb.

Nos, a kies Magyarországban ezt a paradigmát egyszerre két irányban is meghaladjuk. Az egyik a modern, webkettes meg mittudomén engagement-reklám, amilyet az Euróban most mi is létre tudtunk hozni az Időkapszulával, a másik azonban gyakorlatilag visszafejlődés, szinte a cipőt a cipőboltból elve alapján:

2. Az a nem mindegy, hogy milyen áron...

...ám hogy mit, lassan jelentőségét veszti e lángoktól ölelt kis országban. Mert minálunk azok a sales-es szempontok kezdik átvenni az uralmat a hagyományos marketing fölött, amelyek biztosan jól és hosszú távon is kamatoztathatók, amikor személyesen kell alkudozni valamilyen termék eladásakor, de a márkát többéves távlatban biztosan destroyolják. El tudom képzelni, hogy felhív egy ügynök, és megpróbál rámsózni egy autót. Extrák, árak, ilyen-olyan felszereltségek – és elhiszem, hogy ezzel az agresszív sales-es hozzáállással nyélbeüthetjük az üzletet.

De a tömegkommunikációban mindebből könnyen kijöhet az olcsó = szar image-e, amelyet nem mindig tudnak más szempontok kedvező irányban befolyásolni. Talán az autók már mások, mert a sokat hangoztatott árelőnyök és mindenféle ingyenextrák ellenére léteznek olyan, viszonylag kifinomult fórumai, amelyek jobban tudják befolyásolni az adott márka image-ét, mint a kínos árkommunikáció.

Talán az egyik legjobb példa erre a vergődésre a magyar mobilkommunikációs szektor, ahol a T-Mobile annak ellenére is határozottan őrzi a vezető pozícióját, hogy a versenytársai árban már többszörösen halálosan rávertek. Mindezt úgy éri el, hogy gondosan őrzi a magas színvonalú, high tech szolgáltató image-ét – és láss csodát: ebben filléreskedő, kínai piacos országban többet számít az iPhone meg a (fontos helyeken) leggyorsabb mobilnet, mint a 0 Ft/perc családon belül (na, persze + apróbetű).

Eközben az árversenyben inkább a rövidesen Telenorrá váló Pannon pozíciója kezdett felőrlődni, aki internetben kevésbé tudott virítani, a high tech témakörbe pedig esélyese sem volt belekerülni.

Mert félreértés ne essék: nem dicsérem a T-csoport reklámjait, sőt. Még a CGI-jal komolyabban megdobott filmjei sem ütik meg az ingerküszöböt, ám ne feledjük, hogy a marketing nemcsak a tömegkommunikációból áll. Az emberek beszélnek egymással, bemennek az üzletekbe, látják, mit lehet kapni, mit nem, mennek az internetre – van a reklámokon túli összehasonlítási alapjuk.

És amíg a két rivális szolgáltató ilyen gyengén teljesít image-építésben, addig nehezen is állítják meg az amúgy is egész pályás letámadásban gondolkodó T-Mobile-t.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fapuska.blog.hu/api/trackback/id/tr791902052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elinor 2010.04.08. 14:52:53

Nem tudom, a telefon szerintem úgy megy, hogy az ember olyan szolgáltatóhoz szegődik (hehehe), ahol az ismerősei, rokonai, barátai is vannak. Nekem azért lett harmincas telefonom, és hiába már a számhordozás meg minden, a halálnak van ideje meg energiája kikutatni, hogy neki melyik lenne a legkedvezőbb megoldás és melyik szolgáltatónál. Párszáz forint különbség nem éri meg a macerát.

És ugye ezzel meg, hogy mi a haverok körzetszáma, úgy van, mint a közösségi szájtoknál: minél többen vannak ott, annál több embert vonzanak be a köreikből.
süti beállítások módosítása