HTML

Fapuska megmondja

Határozott megmondások általános témakörben, de főként: reklám, média, irodalom, történelem, valamint egy kis fizika, közlekedés és távközlés, hely- és helyzetváltoztatási kérdések és hasonlók.

Friss topikok

Linkblog

barta andrás bandika reklám tévé tv média irodalom közlekedés távközlés

2010.04.06. 15:08 fapuska

Rossz magyar reklámtendenciák – 1. rész

 Minálunk az utóbbi évtized során teljes mértékben a háttérbe szorult az a nagyon egyszerű tudás, miszerint az a jó reklám, amelyre odafigyelnek az emberek, és, ne adj Isten, tetszik is nekik. Pedig, ahogyan nemrég hallottam az ordító közhelyet: a külső megfog, a belső megtart – vagyis: kapd el a figyelmét, és aztán tessél neki!

Ehelyett meglehetősen bizarr irányban kezdett fejlődni a mainstream magyar reklám, amelynek két hívószavává az azonosíthatóság és az eladások váltak.

1. Rögtön lássam, hogy...

...a mi reklámunk. Ebből a stílusból még mindig Dunát lehet rekeszteni. Lényege az az elvárás, hogy a befogadó (fogyasztó, néző vagy egyszerűen csak: ember) már egyetlen odavetett pillantásból (vagy hallomásból) észlelhesse, melyik brand reklámját ereszti be az agyába éppen. Hogy az adott befogadó szereti azt a brandet vagy utálja, amúgy tetszik neki a reklám vagy sem, az ebben a gondolkodásban másodlagos.

Kétségtelen, hogy ennek az azonosításközpontú reklámcsinálásnak megvannak a maga előzményei. Talán a leghíresebb példája ez a klasszikus, még divatot is teremtő reklámszpot. Kíváncsi vagyok, az első két képkocka után ki tudná megmondani, mit is reklámozott:


Kétségtelen, hogy igen alacsony brandeltségű a cucc – és az is kétségtelen, hogy még akkor is kevesen tudták volna megmondani, hogy egy Renault-t reklámoz, amikor a fél Sziget Gerappával köszönt egymásnak.

Én sem tudnám megmondani, hogy a Gerappához hasonló, magyar gyártású reklámok vagy pedig más okok következtében, de a kies Magyarországban elterjedt, hogy olyan erősen brandingelt reklámot kell csinálni, amelyről az első pillantásra megállapítható, hogy az adott márkához tartozik. Hogy szar-e az a reklám, vagy jó, figyelemfelkeltő vagy lapos, jó-e az ajánlat vagy sem – ezek mind másodlagos kérdéssé váltak a nullás évekre, amikor is a brading hagyományos elemei mellé felzárkóztak olyan új dolgok, mint a visszatérő szereplők vagy az állandó keretet nyújtó vizuális környezet. Ebben a vicces játékban – sajnos vagy nem sajnos – magam is többször részt vettem.

 

 

 

Nem mondom, hogy a sorozatos-szappanoperás irányzék feltétlenül hibás elképzelés volt, ám a Pannon-kutya, az FHB-s Nyuszómuszó, a Soproni sörbarátok és sok-sok társa után kiderült, hogy ha minden brand ezt csinálja, akkor eltűnik a markáns megkülönböztető elem, úgyhogy egy-két kivételtől eltekintve szépesn-lassan kinyírták e visszatérő szereplőket.

Na, persze, nem így, ez csak az Ogilvy Budapest elhíresült búcsúja magától a brandtől.

Érdekes módon azonban megmaradt az az igény, hogy tovább szaporítsuk a brandinget jelentő elemek számát – akármi más módon. Ne legyenek visszatérő szereplők, de akkor legyen, mondjuk, űropera vagy falusilakodalom-hangulat vagy fessük mindenki szemét zöldre – mindegy, csak legyenek még plusz megkülönböztető elemek.

Vajon hogy lehetne meggyőzni az ügyfeleket, hogy az igazi megkülönböztetést a figyelemfelhívó, markáns felütések és az egyedi, izgalmas tartalmak jelentenék?

 

Share

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fapuska.blog.hu/api/trackback/id/tr661899001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elinor 2010.04.07. 12:58:12

Egyedi, izgalmas tartalom? Mosópor, ami tényleg kiveszi; ránctalanító, ami tényleg ránctalanít? Álom, álom...

elinor 2010.04.07. 13:16:13

A visszatérő szereplők engem nem igazán zavarnak, az már inkább, hogy minden reklám olyan "ütős" akar lenni, hogy az ember nem győzi a tévé előtt kapkodni a fejét a pofonok elől.
(Ami meg az első posztod témáját illeti, a megjátszottnak mondott homoszexualitást, hát, most olvasom, hogy Almásy László is homoszexuális volt, hát ezt már nem lehet bírni, hogy mindenki az (volt, van vagy lesz). Hát könyörgöm, minek ezt mind tudni, nem lehetne ezt magánügyként kezelni? Rohadtul nem érdekel, hogy ki mire gerjed(t). Majd akkor fog érdekelni, hogy X homo, hetero bi vagy bármi, ha én speciel akarok tőle valamit. Szexuálisan. Addig maradjon ez az ő titka. És lehet abban valami idegesítő, ha mindenki azzal jön be az ajtón, hogy ő hogy szereti. Szóval az ember nem győzi [megint] kapkodni a fejét. A túl sok információ elől. [Amúgy meg genyóság volt a kritikustól látatlanban borítékolni a kritikát.])

fapuska 2010.04.07. 14:44:19

Nos, ameddig a melegeket és egyéb szexualitásúakat elnyomás vagy előítélet sújtja a társadalom részéről, addig ez a közbeszéd része marad. Lehet, h több száz évig. Nem tudom. A zsidó mivólt például már legalább ezer éve ilyen...

elinor 2010.04.07. 16:54:44

@fapuska: Nem hiszek én ebben a nagy zsidógyűlöletben sem. Nyilván vannak hülyék, mindig is lesznek, meg ki miben hülye. Én azokkal értek egyet (pl. Molnár Péter), akik szerint hülyének szabad lenni, gonosznak nem. Mert ugye milyen igazságtalan, hogy nekem a kék szeműek jönnek be, fekete hajjal, ezért aljas módon a szőke hajú barna szeműeket kapásból kizárom/kirekesztem/diszkriminálom. Vagy elítélem a dohányzást, fúj, de diszkriminatív vagyok. A szomszéd Józsi/Jolán, a főnököm/beosztottam, tanárom/diákom kapásból gyűlöl évek óta, pedig milyen jó ember vagyok, szívem egy nagy haragvirág. Szerintem joga van hozzá. Mások mindenféle hazug pletykákat terjesztenek rólam állítólag. Börtönbe velük, vagy mit? A zélet már csak ilyen igazságtalan. Nem szerethet mindenki. Joguk van hozzá, hogy ne szeressenek, sőt, hogy a hátam mögött fújjanak rám. De nem fajulhat mindez tettlegességgé. Igaz, hogy és se lavparédezek az orruk előtt, hogy tessenek engem szeretni. Azok társaságát preferálom, akik szeretnek, akik meg nem, azokra nem sokat hederítek.

fapuska 2010.04.07. 17:29:19

"De nem fajulhat mindez tettlegességgé." - ???

:)))

Nem kell hinni – ezek a gyűlöletek tevőlegesen léteznek. Nekem már kellett futnom bőrfejűek elől, pedig még csak különösebben csúnyán sem néztem rájuk, és manapság is van rendesen gyűlölet, l. cigányok lelövése, pészachos kődobálás, melegek utcai megverése.

Na, de a lényeg nem ez, hanem az a szégyen, amelyet pl. egy 16 éves meleg fiúnak kell elszenvednie, mert olyan közegben van, amely ezt semmilyen szinten sem tolerálja. Ez a szemlélet jó, ha megváltozik.

Végül pedig: mindenkinek, kivétel nélkül mindenkinek JOGA, hogy kinyilvánítsa a nézeteit, a vonzalmait, a világról szóló véleményeit akár CSOPORTOSAN is. Másoknak pedig nincs joguk, h ezeket a kezdeményezéseket elnyomják.

elinor 2010.04.07. 18:02:38

Hát ugye az ő véleményük is ki lett nyilvánítva. Sajnos, túl szemléletesen.

Nekem se volt jó, mikor kislánykoromban a cigány kamaszfiúk zaklattak és fogdostak a buszon, elhiheted, nem kívánok senkinek efféle élményeket, és azért még nem akarok kiirtani senkit. Se a kamaszokat, se cigányokat, se a fiúkat.

A zsidókat most tényleg hagyjuk, nulla a veszélye annak, hogy új soah legyen ma Európában.

A heteroszexuális agresszív férfiak szocializációját (ők abuzálnak védtelen lányokat és vernek homoszexuális férfiakat) kellene megváltoztatni. A nagy kérdés a hogyan.

elinor 2010.04.07. 18:16:17

Na szóval az agresszivitás a bajom többnyire a 21. századi reklámmal. Vigyázat, előítéletes duma jön: olyanok ma reklámok, mintha szexuálisan kielégítetlen, izzadt tinédzserek írnák őket; vannak, akik azzal vezetik le a frusztrációt, hogy baromi zajos motorokkal hangszennyeznek, mások meg reklámokat írnak.

(A homofób témát nem folytatnám itt tovább.)

-ling 2010.04.07. 23:12:07

a reklámok egyik elsődleges szerepe a figyelemfelkeltés lenne. logikusnak tűnik az üvöltésük, nem? ráadásul egyre több magukfajta harsánykodóval kell megküzdeniük, s mindezt bárgyú keretbe szorítja az eltinisedett nyugati világ, ahol már eleve kínos, ha valaki vagy valami nem ölti magára a fiatalok bármely tetszőleges stílusirányának jegyeit.
szerintem ebből a félrecsinált értékrendből következik - ha tényleg az van - a túlfűtött hangulat.

elinor 2010.04.08. 14:55:18

Csak az ember már egy ideje úgy érzi magát reklámidőben, mint mikor betéved valami aluljáróba, ahol 15 cigányasszony próbálja egymást túlkiabálni, hogy "SZÁÁÁÁÁZÉR A PAPRIKAA!". Föl a nyúlcipőt azt fussunk! Csak el innen minél hamarabb! :)
süti beállítások módosítása